Tekut


Za vrijeme mog djetinjstva dio Osijeka u kojem sam živio u mnogo čemu je sličio selu. Iako smo od centra grada bili udaljeni jedva dvadesetak minuta hoda, svejedno nije bilo ni vodovoda, ni kanalizacije a niti jedna ulica nije bila asfaltirana. Pola godine se daviš u blatu – pola godine se gušiš u prašini. Gotovo svaka kuća imala je veliko dvorište i vrt, a u njima se moglo naći baš svih mogućih domaćih životinja. Bila je to divna prilika za upoznavanje s najrazličitijim zvukovima i mirisima tj. smradovima. Nisu bila rijetkost ni prava seoska imanja sa svom pratećom infrastrukturom (štale, staje, svinjci, kokošinjci, zečinjaci, golubinjaci… s pripadajućim životinjama) a blizina šume uz Dravu jamčila je susrete s lisicama, srnama, ježevima, zmijama, krpeljima.

Jedno od tih imanja bilo mi je u neposrednom susjedstvu, i s klincima iz ulice više sam vremena provodio igrajući se ondje nego u vlastitom dvorištu. Imam mnogo lijepih uspomena vezanih uz to mjesto, premda je život u takvom okruženju imao i svoju cijenu: od padova, prijeloma, posjekotina, ogrebotina, ugriza pasa, uboda pčela, osa, buha, pa sve do kojekakvih zaraznih bolesti.

Srećom, sve je prošlo bez ozbiljnijih posljedica, a izgleda da je u mom slučaju istinita i ona: što me ne ubije – ojača me, tako da od tada nikada nisam imao potrebu odlaziti k liječniku. A da budem malo ironičan: možda je za sve zaslužan DDT kojim su me zaprašivali jer sam se malo – malo kući vraćao pun tekuta.


Budući da Osijeka kao što sam ga netom opisao već odavno nema, smanjena je i mogućnost susreta ljudi i tekuta, pa zato mnogi ni ne znaju za njih. A da su oni ovdje – vjerojatno jednako kao i prije, bilo je jednostavno provjeriti. Samo za potrebe ovog članka, a u roku od sat ili dva, pronašao sam ih na perima kokošaka, golubova, gavrana i vrabaca. Dakle, što su tekuti?

To su maleni (o.5-10mm), plosnati, beskrilni kukci tzv. životinjske uši, koji žive kao vanjski nametnici na koži toplokrvnih životinja, a usne organe imaju prilagođene grizenju. Životinjske uši čiji su usni organi prilagođeni bodenju i sisanju krvi domaćina, nazivamo jednostavno – uši. Dakle: svaki tekut je uš, ali svaka uš nije tekut.


Mallophaga Goniocotes gallinae


Oglasi