Trihomi


Poznato je da mirisi mogu utjecati na naše raspoloženje kao i da mogu iz sjećanja prizvati slike nekih ljudi, događaja ili čak određenih trenutaka iz prošlosti. Zbog načina na koji naš mozak registrira nove mirise ta sjećanja su uglavnom na događaje iz naše najranije mladosti.

Ja se, recimo, svaki put kad osjetim miris paradajza (ne rajčice iz kojekakvih konzuma, već miris pravog, domaćeg paradajza) sjetim svoje bake. Čak i više od toga: živo, kao da se jučer dogodilo, pred očima mi bljesne uvijek ista slika.

Pet – šest mi je godina. Rano je jutro još jednog vrelog ljetnog dana. U našoj bašći sam, i s kanticom vode u ruci pomažem baki zaliti različite biljke koje tamo rastu, prije nego li sunce odskoči na nebu i ožeže.

I stvarno, kao mali bio sam često bakin asistent u vrtlarskim poslovima (a kako li samo miriše bašća u rano ljetno jutro).

Očito, jedan od mirisa moj dječji mozak je “povezao” s konkretnim događajem i dragom osobom. Zbog toga je meni miris paradajza ugodan, lijep miris. No, što nekome miriše – drugome smrdi. Sve je to odavno “zapisano” u naše mozgove, nešto čak i prije no što smo se rodili.

A sad, slijedeći koncepciju ovog bloga, pogledajmo odakle potječe miris o kojem je uvodno bilo riječi.

Solanum lycopersicum

Na slici je poprečni presjek stabljike biljke Solanum lycopersicum odnosno rajčice. Vidimo dvije vrste dlačica koje izrastaju iz epiderme. Dlačice s “kuglicom” na svom vrhu su žljezdaste dlačice ili žljezdasti trihomi. Njihova žućkasta boja potječe od kapljica eteričnih ulja, a otuda i karakterističan miris čitave biljke.

Solanum lycopersicumSolanum lycopersicum

Ova slika otkriva nam nježnu građu žljezdastih trihoma. Sada je jasno zašto se već pri laganom dodiru lista ili stabljike rajčice oslobađa tako intenzivan miris.

Pelargonium sp.Pelargonium sp.

Ukrasna biljka pelargonija također je bogato obrasla dlakama. Na presjeku peteljke vide se jednostanični nitasti trihomi i višestanični žljezdasti trihomi (potpuno suprotno je kod rajčice).

Pelargonium sp.Pelargonium sp.

Ali ni svi žljezdasti trihomi na istom organu pelargonije nisu jednaki: osim onih sa dugačkom drškom postoje i ovi s kratkom drškom (od 4 stanice s jezgrama) i relativno velikom uljnom kapljicom.

Žljezdasti trihomiŽljezdasti trihomi

Jedna od uloga trihoma je zaštita biljke od nametnika, a ovo je jedan od načina kako to čine. Ljepljivi sadržaj žljezdastih trihoma smrtonosna je zamka za biljne uši.

I eto, sasvim slučajno ispalo je da sam se ovdje i sada bavio samo s jednom vrstom trihoma, ali to ću ispraviti u sljedećem postu.

Oglasi