Škrobna zrnca


Razočaran neuspjesima nakon mnoštva pokušaja da bar nešto vidim kroz svoj prvi mikroskop, ubrzo sam zaboravio na njega.
Nakon godinu – dvije, a tražeći nešto sasvim deseto, u gradskoj knjižnici sam naišao na knjigu o biologiji, a u njoj poglavlje o mikroskopiranju uz nekoliko jednostavnih vježbi. Čitajući knjigu vrlo brzo sam shvatio da nije mikroskop uzrok mojim prethodnim neuspjesima, nego moje oskudno znanje o mikroskopiranju i općenito o botanici. Slijedeći upute za izvođenje pokusa uspjeh nije mogao izostati, a ja sam dobio poticaj da nastavim dalje – pa eto, sve do danas.
Iako je od tih mojih prapočetaka proteklo sto godina, vrlo dobro se sjećam da je prva uspješna vježba bila: promatranje škrobnih zrnaca.

Škrobna zrnca iz gomolja krumpira

Asimilacijski škrob nastao u kloroplastima lista u procesu fotosinteze, biljka pomoću enzima amilaza razgrađuje i u tekućem stanju prenosi u svoje plodove, gomolje ili sjemenke. Tamo se (u leukoplastima) formira jezgra oko koje, taloženjem novih i novih slojeva glukoze, nastaje škrobno zrno tj. pričuvni (rezervni) škrob.
Najveća škrobna zrnca iz gomolja krumpira imaju i do 100μm u promjeru. Imaju jednu jezgru i dobro se vidi slojevitost.

Škrobna zrnca iz sjemenke graha

Škrobna zrnca iz sjemenke graha pored izvrsne slojevitosti karakterizira pukotina nastala zbog dehidracije. Inače, svaka biljka ima karakteristična škrobna zrnca pa ta činjenica ima dijagnostički značaj kod ispitivanja hrane.

Škrobna zrnca iz zrna pšenice

Škrobna zrnca nisu plave boje što bi se moglo zaključiti iz mojih slika. Ona su ustvari bezbojna (prozirna) a plava boja potječe od specifične reakcije na jod koji sam im dodao.

Škrobna zrnca iz mlječike

Škrobna zrnca su okrugla, jajasta ili ovalna s izuzetkom kod nekih biljaka iz porodice Euphorbiaceae koje imaju ovakva štapićasta škrobna zrnca.

