Euglena viridis


Je li konj biljka ili životinja? Je li jabuka biljka ili životinja? Koja je razlika između biljaka i životinja?
Ovakva i slična pitanja će kod različitih ljudi izazvati različite reakcije – od nevjerice do ljutnje – jer takva pitanja, ako nisu u šaljivom kontekstu postavljena, čine nam se kao uvreda zdravom razumu. Mnogi će reći da su to općepoznate stvari pa su stoga i takva pitanja naprosto besmislena. Da – rekao bih ja – ali samo u našem svijetu, u svijetu u kojemu se krećemo i živimo, u svijetu koji vidimo i poznajemo. Spustimo li se već za jedan ili dva reda veličina i zakoračimo u tzv. mikrosvijet, takva pitanja postat će itekako smislena i potrebna. Dobar primjer je Euglena viridis, dobro proučeni jednostanični organizam.

Baš kako u literaturi piše i ja sam Euglenu viridis pronašao u vodi bogatoj organskim tvarima. Iskreno govoreći ja sam pošao potražiti ličinke muhe pršilice koje žive u takvoj vodi pa isprva nisam ni primijetio da sam zajedno s ličinkama zagrabio i malo zelene prevlake s površine te “vode”. Zapravo to je bio mix kišnice i mokraće raznih životinja s obližnje farme, što se po boji lako može zaključiti. Kada sam malo te zelene prevlake stavio pod mikroskop, ugledao sam divne prizore – tisuće Euglena u svim životnim fazama.

No krenimo od onoga čega je bilo najviše, a to su ciste. U cistama se vide kloroplasti i crvena očna pjega. Već ovdje vidimo da kod Euglene nešto “ne štima” u odnosu na ona pitanja iz uvoda (biljka ili životinja) jer kloroplaste imaju biljke, a osjetilne receptore imaju životinje. Zbog toga, ali i zbog  još nekih razloga koje ću ovdje spomenuti, Euglena nije ili – ili već i biljka i životinja.

zelena-bičašica

U stanju ciste Euglena ne miruje nego se čak i razmnožava pa će povratkom povoljnih prilika iz čahure izaći dvije ili više novih jedinki. Upravo to se dešava na ovoj slici. Neke od Euglena su još u palmela stadiju, kod nekih je pelikula deformirana zbog euglenoidnog kretanja, a neke već imaju bičeve na prednjem dijelu tijela i žustro plivaju prema svjetlu. Euglena je fotosintetski autotrofni organizam, ali rezervna tvar paramilum nije škrob i taj polimer se ne akumulira u kloroplastima, nego u endoplazmi u obliku štapića.

očna-pjega

I tako, tu bi negdje trebao biti kraj. Nije mi bila namjera pisati o nekim dobro poznatim stvarima svakom srednjoškolcu, nego nešto od toga dokumentirati fotografijom. Prethodne dvije fotografije namjerno sam snimio s malo dužom ekspozicijom da bih dočarao gibanje koje se odvija u vidnom polju mikroskopa.

Sve do sada opisano može se vidjeti u ovom filmiću.

Ovo je bonus za one koji žele znati više. U prvom dijelu filma namjera mi je bila pokazati bič, a u drugom binarno uzdužno dijeljenje kod Euglene.

Oglasi