Kristali kalcijevog oksalata


Sada je to možda smiješno, ali kada sam prije puno godina, kao trinaestogodišnjak, u okularu svog mikroskopa ugledao prizor vrlo sličan ovome na donjoj fotografiji, ja sam mislio da sam otkrio nešto jako važno. Što to, i koliko jako, ni sam nisam znao, ali bio sam uvjeren da su ovi štapići i križići u smeđoj ljusci crvenog luka nešto vrlo posebno i do tada neviđeno. Bez znanja i bez ikoga koga bih pitao za savjet, nisam nikome ni govorio o svom “otkriću”. Prošlo je neko vrijeme dok se nisam dokopao nekakvog gimnazijskog udžbenika biologije iz kojeg  mi je postalo jasno da u mom vrtu raste ipak sasvim običan luk.

Nastanak kristala kalcijevog oksalata (CaOx) kod mnogobrojnih biljaka iz preko 215 porodica je vrlo česta pojava. Kristali CaOx nastaju u vakuoli biljne stanice koja zbog toga ima poseban naziv – idioblast. Idioblaste je moguće pronaći u korijenu, stabljici, listovima, sjemenkama i nekim dijelovima cvijeta. Ipak, postoje i biljke bez idioblasta, a kristali CaOx kod njih stvaraju se u “normalnim” stanicama – stanicama epiderme, u stanicama spremišnog parenhima, u stanicama mezofila.

Mada uloga i značaj kristala CaOx u razvoju biljnog organizma nije do kraja istražena, neke činjenice su nedvojbene, pa tako kristali CaOx:

– sudjeluju u regulaciji kalcija u stanicama

– sudjeluju u detoksifikaciji od teških metala

– pružaju zaštitu od biljojeda

– prikupljaju ili reflektiraju svjetlost

– učvršćuju tkiva

Karakteristike kristala CaOx određene su fizikalnim, kemijskim i biološkim čimbenicima (temperatura, tlak, pH, svjetlost, koncentracija biljojeda), a formiranje kristala u biljnoj stanici je pod genetskom kontrolom. To znači da tip, prisutnost, ili izostanak kristala CaOx, predstavljaju taksonomsku osobinu.

 I na koncu, slijedi nekoliko slika nekih morfoloških tipova kristala CaOx koje sam pronašao u različitim tkivima svima nam poznatih biljaka.

Rafidi

Rafidi su igličasti kristali, sjedinjeni u svežnjeve i uvaljani u sluz unutar idioblasta.  Vidimo da se idioblast oblikom razlikuje od susjednih stanica.

Stiloidi

kristali kalcijevog oksalataStiloidi su izduženi, usamljeni ili – kao u ovom primjeru – dvojni kristali. Ovaj stiloid je iz lista ukrasne biljke Difenbahije.

Druze

Druze su složeni oblici, kristalni agregati, nakupine kristala. Na slici su stanice i kristali iz macerata ploda divlje ruže.

Kristalni pijesak

kristali kalcijevog oksalataOvaj tip kristala CaOx je kristalni pijesak i tu se nema što dodati.

