Alga Spirogyra


Alga Spirogyra odavno je poznata, sveprisutna, dobro proučena, o njoj se uči već u osnovnoj školi, i nekako, kao da je postala “obična”.

– Tja, Spirogira – jaka stvar!

– Pored svih tih elektronskih mikroskopa, što bi tu amater mogao vidjeti, a da to već sto puta nije viđeno?

– A ionako sve to ima na “Nešnlđiogrefiku”, ne?

Mnogo vremena sam izgubio odgovarajući ljudima na takva pitanja, ali uglavnom bezuspješno: oni bi mene i dalje smatrali čudakom, a ja njih blesanima.

Zato sam još prije mnogo godina naučio izbjegavati odgovore i ignorirati pitanja tipa: di si, šta radiš, jel i tebi dosadno, baviš li se još, kako tvoji teleskopi itd.

spirogyraSpirogyra je slatkovodna, nerazgranata, nitasta, zelena alga.

spirogyraRod Spirogyra broji više stotina vrsta. Stanice ove alge su cilindrične, morfološki identične i sve su sposobne za razmnožavanje.

spirogyraStanična stijenka alge je od celuloze i pektina. Pektin u vodi nabubri pa od njega nastane sluzavi omotač.

vrpčasti-kloroplastU središtu stanice nalazi se velika vakuola. Citoplazma je u tankom sloju potisnuta uz staničnu stijenku.

pirenoidiSvaka stanica alge Spirogyra sp. u citoplazmi ima spiralno smotani, vrpčasti kloroplast. Neke vrste ove alge imaju i po 16 kloroplasta u svakoj stanici.

spirogyraOkrugla tjelešca na kloroplastima su proteinske strukture i na njima se akumulira škrob. To su pirenoidi.

spirogyraLugolova otopina u tamnoplavo oboja škrobna zrnca na pirenoidima.

spirogyraAlge roda Spirogyra razmnožavaju se vegetativno, nespolno i spolno. Najčešće se razmnožavaju vegetativno tzv. fragmentacijom. Na slici su mjesta fragmentacije.

spirogyraStanica koja se odvojila iz trihoma počinje se dijeliti. Od nje će daljnjim dijeljenjem nastati nova nit – trihom.

I što sad reći nekome tko na gornjim fotografijama ne vidi ljepotu mikrosvijeta, ljepotu prirode?

Najbolje ne reći ništa, ili možda: “Ne brinite, nije to do vas. Znate, ja sam čudak.” 🙂

